Mazowiecki Instytut Kultury

Liliana StawarzLilianna STAWARZ kameralistka i solistka. Studia pod kierunkiem Władysława Kłosiewicza ukończyła z wyróżnieniem w 1988 r. w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, a także u prof. Huguette Dreyfus w Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison.

W 1991 r. Lilianna Stawarz związała się z Warszawską Operą Kameralną, gdzie jako Kierownik Atystyczny poprowadziła od instrumentu następujące dzieła: J.S. Bach Pasja wg św. Marka; opery: H. Purcell Dido and Aeneas, D. Scarlatti Tetide in Sciro (CD-nagranie ze spektaklu), G. Händel Rinaldo (jako asystent W. Kłosiewicza); Pieśni i Aryje - utwory XVIII-wiecznych polskich Kompozytorów; cykle koncertów – Marcin Mielczewski znany i nieznany (6 CD - Opera Omnia), utwory Antoniego Milwida, Marcina Żebrowskiego, Damiana Stachowicza (CD). Wszystkie płyty wydała Fundacja Pro Musica Camerata.

Lilianna Stawarz od 1991 r. jest członkiem zespołu instrumentów dawnych Il Tempo, chętnie także współpracuje z innymi ensemblami grającymi na współczesnych instrumentach: Essentia Musica i The New Art Ensemble. Występowała z czołowymi muzykami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki dawnej, wśród nich Agatą Sapiechą, Simon Standage, Mark Coudle, Jaap ter Linden, Małgorzatą Wojciechowską, Anną Radziejewską, Olgą Pasiecznik, Arturem Stefanowiczem.

Brała także udział w wielu festiwalach w kraju i za granicą (m.in we Wrocławiu, Warszawie, Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie, Berlinie).

Wśród licznych nagrań dokonanych przez klawesynistkę należy wyróżnić dwie solowe płyty. Pierwsza z utworami C.Ph.E. Bacha wydana w 2005 r. przez CD Accord, druga - dwupłytowy album ze Suitami klawesynowymi G.F. Händla HWV 426-433 wydana przez Fundację Pro Musica Camerata w 2007 roku. Trzecia, z Inwencjami i Sinfoniami J.S. Bacha, ukaże się na jesieni 2011 r.

Od 2003 r. Lilianna Stawarz prowadzi klasę klawesynu oraz zajęcia z wokalistami na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i Białymstoku. Wykłada także na licznych kursach i seminariach poświęconych zagadnieniom interpretacji i wykonawstwa muzyki dawnej.